Sunday 10 May 2015

عليك حق !

امبارح دخلت نمت بعد اذان الفجر بشوية , كنت مرهقة جدا و تعبانة بالرغم انى عارفة انى السهر بيتعبنى لكن يعتبر من اسوء عاداتى اللى مش قادرة اتخلص منها :/ و فجأة قعدت افكر كالعادة مابنامش علطول و الافكار تنزل اطنان ..قعدت افكر فى الموت وانى لو مت دلوقتى من غير ماعمل كل حاجة كنت ناوية وعايزة اعملها وانى غبية وضيعت وقت كتير .. قعدت افكر ف عمرى ..انا عندى كام سنة ؟!! اتفجئت لما عرفت خلال سنتين و 4 شهور هاكمل 28 سنة ازااااااااااااااااااى.. حصل امتى الكلام ده..انا اخر سن ليا فاكراه كان 21 او 23 !!!! امتى وفين وازاى !! انا لسه واقفة ف مكانى ومفيش حاجة اتغيرت فيا.. انا لسه زى مانا.. نفس الشخص وفى اللحظة دى ادركت ان حتى اباءنا و امهاتنا لسه جواهم نفس الطفل اللى محتاج حد يدله يعمل ايه او يطبطب عليه و يقف جنبه ..احنا دايما شايفنهم كبار وعارفين كل حاجة وفاهمين الدنيا ماشية ازاى هم بردو فجأة لقو نفسهم كبروا و ماروا بحاجات حاليا بنمر بيها خلتهم نشفوا واكثر تحملا وخبرة لكن لسه جواهم طفل محتاج طبطبة
زمان كنت باستغرب لما الستات مايحبوش يقولوا سنهم و كنت دايما اقول سنى بكل فخر و نفسى اكبر لكن دلوقتى لما حد يسألنى مبعرفش ارد مش عشان مش عايزة اقوله بس لانى فعلا مش فاكرة مابقتش احسبها ولاحساسى ان انا هو انا مفيش حاجة اتغيرت
راح تفكيري للجسم الشئ اللى يسكنه الروح اللى هى انا وانت و هى و كل الناس و زيه زى كل شئ له عمر وبيكبر و بيشيخ حتى يفنى... و كل واحد ونصيبه فى الجسم اللى روحه ساكنها ..فى ناس اجسامها بتكون ضعيفة او تعانى من مرض ما فبيكون نصيبها فى الحياة مش كتير ..الحمدلله على كل شئ.. كل شئ مقدر و ربنا هيعوضهم بحاجات احسن سواء فى الدنيا او الحياة الاخري
باستغرب من الناس اللى بتعمل كل عمليات التجميل الممكنة علشان تحافظ ع شكلها و شبابها مع انى شايفة كل وقت وليه جماله حتى التجاعيد بتكون جمال .. بيحاولو لكن النهاية واحدة بالرغم كل المحاولات..... لسه حاسة بتعب و ارهاق و صعوبة فى التنفس
 وافتكرت "لبدنك عليك حق" ايه اللى انا باعمله ف بدنى/جسمى ده ...بادمره بالسهر ده !! قعدت افكر فى كل حاجة باعملها بتضر جسمى... السهر... قلة الحركة .. الاكل والشرب الغلط وانى لازم افكر فى اى حاجة قبل ماتدخل جسمى ياترى هتفيده ولا هتضره و انى لازم اتحرك شوية والعب رياضة وانى ماسهرش وانام بدرى وارتاح كل ماللاقى فرصة ..جسمنا امانة لازم نحافظ عليها ,محتاجين نهتم بيه ونفكر ونشغل تفكيرنا بالعناية بجسمنا من كل النواحى .. لازم نهتم باجسادنا  من اجل راحة ارواحنا التى تسكنه

*** بالصدفة بادور عشان اضيف صورة للموضوع قابلت الحلقة دى من خواطر رمضان اللى فات كنت نسيتها :)  

No comments:

Post a Comment