Sunday 7 December 2014

احلام حقيقية

من الحاجات العجيبة و الجميلة فى نفس الوقت فى حياتى.. حاجات باشوفها فى احلامى قبل ماتحقق .. ازاى و ليه؟؟ الله اعلم بس انا وصلت لمرحلة انى باكون عارفة ان نوع الحلم ده ايه .. مجرد عقلى الباطن ولا رؤية وحاجة هتحصل قريب 
ببساطة لو حاجة كنت بافكر فيها و حلمت بيها بعدها او حاجة شوفتها او سمعتها وحتى اتفرجت ع حاجة ليه علاقة بالموضوع ده يبقى مجرد حلم من العقل الباطن و زى ما فرضت فعلا مفيش حاجة منه بتحصل
لكن الحلم اللى بيتحقق غالبا حاجة ماكنتش بافكر فيها او اشخاص مش ع بالى و فجأة اشوفهم فى الحلم وده معظهم بيتحقق وبالنسبة لى لو حلم مش حلو و صحيت ع شعور قلبى مقبوض غالبا بيحصلى حاجة مش حلوة اليوم ده 

بعد ما دخلت الكلية وافترقنا انا و صديقتى فى الثانوية و الاتصالات انقطعت ما بينا بعد اول شهرين فى الكلية وكل واحد راح فى  طريق مختلف 
فى الاجازة الكبيرة قبل بداية السنة التانية ف الكلية حلمت بيها .. ان انا وهى مع بعض ف فصل واحد و قعدين جنب بعد و اتفقنا نقعد ف اخر دكة وصحيت اتفجئت من الحلم ده لان تقريبا علاقتنا انتهت من فترة كبيرة بس قررت انى ابقى اتصل بيها واحكيلها الحلم بس اللى حصل مختلف تماما 
 اتصلت هى بيا واتفجئت تانى وقولتلها" دانا حلمت بيكي وكنت هاكلمك" فقالتلى"طب احكيلى الحلم كده" حكيت الحلم وقالتلى بجد.. احنا فعلا هنبقى مع بعض وانا حولت للكلية بتاعتك علشان ادخل قسم عمارة .. هى نفسها اتفجئت من الحلم :)

بعد ما اتمت الحج الحمدلله على النعمة دى.. ربنا يرزق كل مشتاق ..كنت راجعة تعبانة جدا وخلصانة بس كنت حاسة براحة سبحان الله زى ماتكون الروح اتغسلت واتصفت من كل الشوائب ورجعت بنفس مرتاحة و مسامحة كل حد كنت زعلانة منه 
حلمت بواحدة كانت زميلة ليا فى الكلية ..هى ماكنتش صديقة مقربة بس كانت شخصية لذيذة و كان بينا حاجات مشتركة كتير..حلمت ان عندها بنت زى القمر ماشاء الله ولابسة فستان جميييل اوووى من كتر جمالها و جمال فستانها مانسيتش الحلم ده .. بعتلها رسالة و سألت عليها .. طبعا نفس الحكاية انى ماكنتش بافكر فيها خالص... و حكيتلها عن الحلم.. فكانت نفسيتها سيئة وحكيتلى انها كانت حامل و الجنين نبضه وقف فى الشهر التالت وطبعا حالتها النفسية تعبانة غير ضغط الاهل فى السؤال وان فى قرايب ليها اتجوزوا بعدها وحملوا وطبعا كل ده كان ضغط نفسى عليها 
الشهر ده طلعت حامل و ماشاء الله حملت تانى ب6 شهور بعد ما ولدت الطفل ده وربنا رزقها و اكرمها مع ان معظم البنات اللى معنا اللى حملوا قبلها او بعدها معندهمش غير طفل واحد بس

و احلام تانية كتير.. هاحكيها بس فى بوست تانى .. راقبوا نفسكم وراقبوا احلامكم واعرفوا الرسالة من الحلم ده ايه  

No comments:

Post a Comment